1.lekce – Jógové protažení pro zájemce – nácvik dýchání

Vítám zájemce na první lekci.

Když už musíme sedět doma, rozhodně bychom neměli zahálet, ale naopak. Je to příležitost pracovat na sobě. Vzhledem k situaci jsme bohužel zase v přípravném období, tak věřím, že každý den posilujete, skáčete přes švihadlo, v přírodě sami běháte a cvičíte podle videa které nahrál David, nebo jiných. Inspirace je teď na internetu spousta. Nezapomeňte ale také správně odpočívat, ne ležením u televize 🙂 , ale kompenzačním protahovacím cvičením.

Připravil pro zájemce lekce jógového protažení. Sice to nebudou videa, jen postup jak cvičit s fotografiemi vašich kamarádů, ale myslím, že si to každý připomene. Už jsme to cvičili!

Začneme zvolna, nespěcháme 🙂 , každý den budu přidávat dva cviky. A na závěr si zacvičíme celou sestavu, nezabere Vám to více času než 20 minut denně.

Než začneme je potřeba si říci několik zásad, které je potřeba dodržovat. Budou platit pro všechny jógové pozice které budeme cvičit.

  • před cvičení je potřeba svaly zahřát, malou rozcvičkou, ideální je cvičit po posilování, jiném domácím cvičení, třeba skákání přes švihadlo nebo venkovním běhu
  • před cvičením 2 hodiny nejíst
  • cvičíme POMALU, opravdu co nejpomaleji, žádné švihové pohyby
  • snažíme se správně dýchat, podle popisu cvičení
  • pokud ucítíte v protažení bolest, povolte
  • cvičte pravidelně, každý den

Jak jsem psal, začneme zvolna, nejdříve nácvikem dýchání. Správné dýchání pozitivně náš organismus ovlivňuje, zklidňuje a harmonizuje. Naopak při nesprávném dýchání je organismus nedostatečně vyživován a čištěn.

Správné dýchání začíná výdechem i vdechem od břišní části plynule přes střední část do horní části hrudníku, zespoda nahoru. Přičemž z pohledu jógy je vždy prvotní výdech. Dýcháme vždy pouze nosem.

Tak se do toho dáme 🙂

Nácvik plného jógového dechu

Mardžariásana (pozice kočky)

Bitilásana (pozice krávy)

Výdech

Nádech

Výchozí poloha je vzpor klečmo.

S výdechem tlačte bradu k hrudníku a kostrč k zemi. Tlakem do dlaní udržujte paže napnuté a horní část těla zad vyhrbte nahoru.

Výchozí poloha je vzpor klečmo.

S nádechem klesejte břichem dolů, zároveň zvedejte bradu a kostrč nahoru.

Pohyb provádějte plynule v rytmu dechu.

Ještě poznámka na závěr první lekce, nedívejte se na hodiny, nepočítejte minuty a cvičte tak dlouho, jak je Vám to příjemné. Čím déle budete cvičit, bude Váš dech klidnější a hlubší. Když už musíte počítat, počítejte počty výdechů. A když už budete pozici kočky a krávy hravě zvládat … zavřete oči, vnímejte jen svůj dech.

Mějte se fajn 🙂 Jirka Smejkal

Když nemůžeš na tatami, sportuj v přírodě!

Judisté, představuji vám dva borce, se kterými jsem natočil video. Je to návod cviků a triků, jak si zlepšit kondici v této nelehké době. Nemusíte sedět doma u televize, ale udělat něco pro sebe a zpříjemnit si život pohybem. Posílejte videa, ať vidíme, že v tom nejsme sami. Makejte, hejbejte se, snad se brzy uvidíme společně na tatami👍💪🥋. David Lorenc